هبوط

مرا کسی نساخت٬ خدا ساخت. نه آنچنان که «کسی میخواست»٬ که من کسی نداشتم. کسم خدا بود٬ کس بی کسان.

هبوط

مرا کسی نساخت٬ خدا ساخت. نه آنچنان که «کسی میخواست»٬ که من کسی نداشتم. کسم خدا بود٬ کس بی کسان.

چند همسری در اسلام؛ ضرورت ها، آسیب ها و پیچیدگی ها

چند همسری یکی از مرزهای دنیای کهن و دنیای تغییر یافته کنونی است، توجیهات موجوددر این زمینه همراه با سکون گذشته دفن شده است و زنده نگه داشتن آن حداقل با توجیهات گذشته مقدور نیست سعادت و خوشبختی زناشویی در گرو صفا، صمیمیت، گذشت، فداکاری، وحدت و یگانگی است .
در تمام بحث هایی که در مورد انواع زندگی خانوادگی در دوره های مختلف بیان شده است سعی بر آن دارد که دید کلی در مورد واقعیت زندگی خانوادگی و توصیف آن همانگونه که در عمل وجود دارد در ذهن ایجاد شود .
درواقع در طول یک دوره تاریخی، خانواده دست خوش تغییرات اساسی و بنیادی شده که از عوامل مختلفی چون تغییر شیوه زندگی و نوع معیشت و تکنولوژی و مصرف و تغییر نگرش نسبت به زندگی متأثر است . حول این تغییرات رویکردهای مختلفی در مورد خانواده شکل گرفته است . دین مبین اسلام تلاش می کند زوجین را علیرغم مشکلات به زندگی مودت آمیز و عاشقانه دعوت کند . در جهان اسلام خانواده با همه مظاهرش آن چنان استوار و پابرجا بنا نهاده شده که هیچ عاملی نمی تواند اساس آن را زیر سؤال ببرد
خانواده کوچکترین سلول جامعه است . اگر خانواده از لحاظ روانی آرامش داشته و سالم باشد جامعه نیز از جهات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه ای سالم و مترقی و روبه رشد خواهد بود .
یکی از بزرگترین چالش های امروزی جامعه نهاد خانواده می باشد و عواملی که باعث افزایش یا کاهش راندمان و پویایی این نهاد می گردد باید مورد توجه قرار بگیرد .
جامعه وقتی پویا و تأثیرگذار است که تک تک اجزای آن ٬که همان نهاد مقدس خانواده می باشد مورد توجه، بررسی و شناخت از تمامی ابعاد قرار بگیرد لذا چند همسری و تعدد زوجات که عامل مؤثر بر این نهاد است، مورد بررسی قرار می گیرد .
بررسی درستی و نادرستی مسائلی مانند تعدد زوجات که ناشی از ضرورت های شخصی یا اجتماعی است با این نحو صحیح نیست که آن را با تک همسری مقایسه کنیم . بررسی صحیح اینگونه مسائل منوط به این است که از طرفی علل و موجبات ایجاب کننده آنها را در نظر بگیریم و ببینیم عواقب وخیم بی اعتنایی به آنها چیست .
از طرف دیگر نظری به مفاسد و معایبی که از خود این مسائل ناشی می شود بیفکنیم . آنگاه یک محاسبه کلی روی مجموع آثار و نتایجی که از دو طرف مسئله پیدا می شود به عمل آوریم . تنها در این صورت است که این گونه مسائل بصورت واقعی مورد بررسی قرار می گیرند .
لذا در این مقاله به انواع ازدواج (تک همسری ـ چند همسری و ......) و عواملی که از نظر تاریخی و اجتماعی باعث ایجاد چند همسری می شوند معایب و آسیب های چند همسری از نظر حقوقی ـ فلسفی ـ تربیتی ـ روحی و اخلاقی و هم چنین عواملی که باعث ضرورت تعدد زوجات در جامعه می گردد . تفاوت های فیزیولوژیکی زنانه و مردانه که مؤثر در این پدیده است . و موضوع کمونیسم جنسی ـ چند شوهری و علل شکست چند شوهری . نظر اسلام در رابطه با تعدد زوجات و نسبت هایی که به اسلام داده اند و بطور کلی نقش اسلام در چند همسری، فلسفه ازدواج های پیامبر ،نکات مهم در ازدواج های پیامبر ،بررسی حقوقی چند همسری در ایران با توجه به لایحه حمایت از خانواده و نظر حقوق دانان را در این باره و بطور کلی چند همسری در کشورهای امریکا ـ کانادا ـ تونس ـ مصر و بنگلادش و نظریه های پست مدرن در حول محور خانواده وعواملی که باعث افزایش سن ازدواج می شوند و موضوع ازدواج موقت را در این مقاله مورد بررسی قرار داده ایم .


میخوام ببوسمش...

 خیلی وقته چیزی تو وب نذاشتم (البته

 از موضوعات اجتماعی) ولی چند  روز 

 پیش با دختر 

یک شهید دفاع مقدس، صحبت میکردم  

و او با دیدن فیلم؛دموکراسی  

توروزروشن؛ دپرس شده 

بود و از انتقاد کلیشه ای:سهمیه  

دانشگاهها:!!!! دلش شکسته و یکی  

دو سه روزی بود که سر  

کلاس هم نرفته بود. کسی که رتبه اول 

 ارشد رشته خودش را داشت!! به 

 خاطر 

 درست تبیین نشدن 

موضوع سهمیه هاو کج فهمی برخی از 

 ما ! حالا بعد از سالها تنهایی و  

نداشتن 

 سرپناه وکسی 

که با او درد دل کند، در عالم تنهایی خود 

 فرو رفته و طبعا،هر کسی هم به فکر  

خودشه.... 

  در تمام دنیا ،دادن امکانات اولیه به  

کسانی که از تمامیت  

کشورشان،دفاع میکنن  

امری طبیعیه و ...... 

نمیخوام حرفای تکراری بزنم،ولی بهش  

گفتم:ببین عزیزم،دقت کن تو چه  

فضایی

زندگی میکنی، 

این فیلم وامثال آن رو چه کسانی با چه 

 نیتهایی و در چه مدیریتی ساختند و  

مجوز گرفتندو.... 

داشتم براش موعظه میکردم که  

گفت:حاضرم تمام امکانات و رانتهایی!! 

 که من دادند و بدم و

فقط یک لحظه برم تو بغل بابام و ببوسمش...!

 

در مناقب آقا سید علی قاضی

سکوتش بیشتر از کلامش است و خلوتش بیشتر از جلوتش.روزهایی در بعضی ایام سال نیست می شود.هیچ کس خبری از او ندارد.نه در مدرسه و نه در مسجد٬نه در کوفه و نه در سهله .هیچ کس او را نمی یابد. او کجاست ؟چه می کند ؟با کیست ؟چگونه رفته ؟و چگونه برمی گردد ؟ هیچ کس نمی داند ٬هیچ کس...

و این خلوت او نه تنها ٬تنهایی نیست ٬بلکه آکنده از اسرار است .راستی او چه عوالمی دارد که کسی راه  بدان ندارد و حتی برای شاگردانش که محرم ترین ها به او هستند ٬اسرار را فاش نمی کند.انس او با خلوت است و روح او با وحدت.ساعت ها به تفکر در وادی السلام می پردازد و خودش می گوید که با روح مردگان مانوس تر است تا با زندگان .

در اولین دفعه ای که علامه طباطبایی (ره ) را می بیند به وی می گوید :

«پسرم دنیا می خواهی نماز شب ٬آخرت می خواهی نماز شب »

در نامه ای  که به یکی دیگر از شاگردانش می نویسد ٬چنین می فرماید:

«اما نماز شب ٬پس هیچ چاره و گریزی برای مومنین از آن نیست و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و مانشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب.»